خیلی ها تا امروز توانسته اند با استفاده از تکنیک ها و ترفند های بهینه سازی محتوا سایتشان، عملکرد سئو را بهبود ببخشند و در رقابت های بسیار شدید با رقبا در صفحه اول گوگل جایگاه خودشان را در رتبه های 1 تا 3 تثبیت کنند. اگر شما هم میخواهید این ترفند ها را یاد بگیرید و از رقبای خود پیشی بگیرید تا انتهای این مطلب با من همراه باشید.

با توجه به هوشمند تر شدن و سخت گیر تر شدن الگوریتم های دیگر و ریسک بالای استفاده از تکنیک های کلاه خاکستری، دقت کنید دیگه حرفی از تکنیک های کلاه سیاه نمیزنم؛ حتی استفاده نادرست و غیر اصولی از تکنیک های کلاه خاکستری هم ریسک بالایی دارد به این دلیل که با هربار آپدیت شدن الگوریتم های گوگل تلاش می کنند تا راه را بر این گونه کار ها ببندند. بنابراین توصیه من به تمامی دوستانی که در حوزه سئو کار میکنند این است که در کنار فعالیت ها و خدمات سئو ( تکنیکال، داخلی و خارجی ) سعی کنند تا بهینه سازی محتوا را در اولویت بالا قرار دهند به دو دلیل بسیار مهم. اولین دلیل این است که محتوای بهینه و با کیفیت دقیقا در راستای الگوریتم های موتور های جستجو ست و با هزاران آپدیت نیز این اصل هیچ گاه تغییر نخواهد و همیشه جز پارمترهای اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت هاست. دومین دلیل این است که محتوای بهینه و با کیفیت محتوایست که کاربران و مخاطبان به دنبال آن هستند و شما می توانید با تولید محتوای درجه یک و با کیفیت به یکی از مهم ترین اهداف هر سایت یا همان جذب و نگه داشتن مخاطب است برسید. اما حتما سوال میکنید که ترفندهای بهینه سازی محتوا برای کمک به افزایش عملکرد سئو شامل چه چیز هایی می شوند و چطور با این کار را انجام داد ؟

همچنین من در مقاله استراتژیست بازاریابی دیجیتال کیست و چه وظایفی دارد؟ برایتان توضیح دادم که یکی از مهم ترین نقش های دنیای دیجیتال نقشی نیس جز استراتژیست بازاریابی دیجیتال، و پیشنهاد میکنم آن مقاله را هم مطالعه کنید. اما من در ادامه سعی میکنم مراحل بهینه سازی محتوا را به صورت ساده و کاربردی توضیح دهم. امیدوارم که این مطب برای شما مفید باشد.

تولید محتوا

مراحل بهینه سازی محتوا چیست ؟

مراحل بهینه سازی محتوا دو بخش دارد :
1- ابتدا باید محتوای موجود را بررسی و تحلیل کنیم
2- سپس شروع به بهینه کردن و بهبود کیفیت محتوا کنیم

اما چطور محتوا موجود در سایت را درست و اصولی بررسی کنیم ؟
شما باید این محتوا را بر اساس یک سری پارامتر هایی در یک شیت اکسل گردآوری کنید
هر محتوا باید به صورت جدا گانه لیست شود :
این ستون ها شامل موارد زیر می باشند
• آدرس پست
• عنوان پست
• اهدافی که می خواهید به آن برسید
• مخاطبان هدف
• کلمات کلیدی که با آن رتبه بگیرید
• ترافیک و تبدیل ارگانیک (12 ماه گذشته)
• ترافیک اجتماعی و تبدیلات (12 ماه گذشته)
• مفید بودن یا قابلیت استفاده (انتخاب از: بد ، نیاز به کار ، خوب)

جدول بهینه سازی محتوا
جدول بهینه سازی محتوا

بعد از این که این لیست را تکمیل کردید یک دید کلی از تمامی محتوای سایت خواهید داشت لازم است تا این لیست را بر اساس اولویت بندی صفحات از پر اهمیت به کم اهمیت مرتب کنید و بعد از آن شروع به بهینه کردن محتوا بر اساس اولویت کنید.

چطور باید بهینه سازی محتوا ها را انجام دهیم؟

بر اساس مواردی که در ادامه ذکر خواهد شد. سعی کنید تک تک موارد را بکار بگیرید تا هرچه بیشتر محتوایتان رشد کند و به سئو و بازدید سایتتان کمک کند.

1- ترافیک بیشتر برای سایت بیاورید


کلمات درست برای صفحات درست انتخاب کنید و این عناصر را اولویت خود قرار دهید:

  • عنوان: در ابتدای عنوان کلمات کلیدی را وارد کنید. هدف یک عنوان بین 30 تا 60 نویسه باشد (پیکسل ها: بین 285 تا 575).
  • توضیحات متا: کلمات کلیدی را در توضیحات متا بگنجانید. هنگامی که افراد در جستجوی این کلمات کلیدی هستند ، در قسمت های زیر پررنگ می شوند. این باعث چشم نوازی بیشتر می شود ، که به نوبه خود منجر به کلیک بیشتر می شود. طول توضیحات متای خود را بین 70 تا 150 نویسه نگه دارید (پیکسل ها: بین 430 تا 920).
  • عنوان H1 عنوان H2: کلیدواژه ها را در این عناوین بگنجانید.
  • محتوای بدنه مقاله: کلمات کلیدی را نیز در متن متن قرار دهید.
  • پیوندهای داخلی به صفحات: ایجاد پیوندهای داخلی به صفحه مورد نظر با کلمات کلیدی مهم به عنوان لنگر متن.
  • بهینه سازی تصویر: تصاویر نیز محتوا هستند. مطمئن شوید که کلمات کلیدی خود را در نام پرونده ، برچسب alt و برچسب عنوان تصویر وارد کرده اید. حجم عکس ها بیشتر از 100 کیلو بایت نباشد و اندازه ان ها نیز مناسب صفحه باشد.

2- نرخ کلیک (CTR) را بهبود بدهید:


عنوان و متا را آزمایش کنید: آیا آنها خیلی طولانی هستند یا خیلی کوتاه؟ آیا کلمات کلیدی تلفیق شده اند؟ آیا خواندن آنها آسان است؟ آیا فراخوان مشخصی برای اقدام وجود دارد؟
تمایز داشتن: اطمینان حاصل کنید که با رقبای خود متفاوت هستید. بیرون از چارچوب فکر کنید. به عنوان مثال بررسی کنید. Google برای صفحات دارای مرور ستاره ها را نشان می دهد. این یک تفاوت عمده است ، باعث می شود شما برجسته و زیبا به نظر برسید! بیشتر بخوانید اینجا (در یک برگه جدید باز می شود).

بیشتر بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟


Google Rich Answers: بسیاری از کاربران Google از گوگل سوال می پرسند. اگر محتوای شما به این سوال پاسخ دهد ، ممکن است Google سعی کند مستقیماً از صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) به آن پاسخ دهد.

فیچر انسر گوگل

3- ترافیک بیشتر از شبکه های اجتماعی جذب کنید


نکته بعدی جذب خواننده از شبکه های اجتماعی هست. حتما حتما از اپن گراف ها در سایتتان استفاده کنید تا زمانی که لینک مقالاتتان در شبکه های اجتماعی منتشر می شود از نظر خوانایی و جذابیت بصری مخاطب را به خود جلب کند تا کلیک کند و وارد صفحه سایت شود.

از این قسمت می توانید پرتکل های اپن گراف را بخوانید:

https://ogp.me/

4- قابل استفاده بودن مقاله را بهبود ببخشید :


موتورهای جستجو هرگز چیزی از شما نخواهند خرید. کاربران این کار را انجام می دهند ، بنابراین روی آنها تمرکز کنید. اطمینان حاصل کنید که آنها تجربه خوبی در وب سایت شما دارند.
به سرچ ها و سوالات مردم پاسخ بدید
سعی کنید در مقاله تان از موارد زیر استفاده کنید :
اینفوگرافیک ها
فیلم ها
سوالات متداول
نظرات کاربران
برای کسب اطلاعات بیشتر مخاطبان، به وب سایت های خارجی پیوند دهید و منابع مرجع را معرفی کنید.

به خوانایی مطلبتان اهمیت بدهید حتما از تگ های عنوان استفاده کنید تا مخاطبان متوجه ارتباط بین بخش ها بشوند.

جهت انجام پروژه سئو و یا مشاوره با من تماس بگیرید

09134452920

5- مطالب اضافه را هرس کنید:


بعضی موقع لازم که یکسری مطالبی که کیفیت مطلوبی ندارند را پاک کنیم . روند هرس محتوا شامل حذف محتوای منسوخ شده و بی کیفیت از نظر عملکرد است که وب سایت شما را سنگین می کند. با خلاص شدن از شر این محتوا ها، فضای خوبی برای شکوفایی محتوای دیگر ایجاد می کنید که دارای پتانسیل بالقوه هستند. از این طریق می توانید سلامت و عملکرد کلی وب سایت خود را افزایش دهید

در مقاله به صورت متمرکز درباره هرس کردن محتوا حرف خواهم زد.

5- مطالب را بازنویسی و اپدیت کنید


اصطلاحا میگوییم مطالب را غنی کنید. سعی کنید آمار و فکت بیشتری در مقالات اضافه کنید، تصاویر، موشن و ویدئو های بیشتری استفاده کنید. بقیه مطالب را بررسی کنید و ببنید قابلین لینک داخلی از این صفحه دارند یا خیر. در برخی موارد شما میتوانید محتوای همیشه سبز داشته باشید یعنی اینکه هرماه یا چند ماه یکبار محتوای خودتان را آپدیت کنید و مطالبی به آن اضافه کنید .

جمع بندی :

همانطور که گفته شد شما با بررسی مطالب سایت و اولویت بندی کردن آن می توانید لیستی از صفحات که نیاز به بهینه سازی دارند را آماده کنید و سپس شروع به بهبود محتوای آن ها کنید. با رعایت موارد گفته شده به شما با یک تیر دو نشان خواهید زد اول اینکه محتوای بهینه و مفیدی را اماده کرده اید و دوم اینکه صفحه را برای موتور های جستجو نیز بهینه کردید و با این اقدامات به عملکرد سئو سایتتان نیز کمک کرده اید. امیدوارم که این مطلب برای شما مفید باشد.

شما میتوانید از بخش زیر فایل اکسل نمونه جدول بهینه سازی محتوا را دانلود کنید.