من صادق باقری هستم، استراتژیست بازاریابی دیجیتال و شما را دعوت میکنم به خواندن این مقاله که درباره یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین نقش های حال حاضر سازمان ها و شرکت های بزرگ است.

دنیای ما با بیشترین سرعتی که تا کنون تجربه کرده در حال تغییر است و این به لطف تکامل سریع فضای دیجیتال است. همان طور روال زندگی همه ما تغییر کرده به تبع آن کسب و کار ها و فرآیند خرید و فروش و از همه مهم تر رفتار مصرف کنند ها نیز تغییر اساسی کرده است. به همین دلیل کسانی میتوانند تعیین کنند که چگونه باید به بهترین وجه از اینترنت و ابزارهای آن برای اهداف کسب و کارتان استفاده کنید که در این زمینه متخصص و صاحب نظر هستند. این افراد استراتژیست بازاریابی دیجیتال (digital marketing strategist) یا استراتژیست دیجیتال مارکتینگ نامیده می شوند.

در تمام جهان میزان استفاده از اینترنت و مشتقات آن در یک دهه اخیر چندین برابر شده است . از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، استفاده از اینترنت، ۱,۱۵۷ درصد افزایش یافته است.
تا ژوئن سال ۲۰۱۹، عمده کاربران اینترنت در جهان در منطقه آسیا بوده‌اند.
۲,۳۰۰,۴۶۹,۸۵۹ نفر درآسیا از اینترنت استفاده می‌کنند که ۵۰.۷ درصد از آمار کاربران اینترنت در جهان محسوب می‌شود.
۸۹.۴ درصد از جمعیت آمریکا و ۸۷.۷ درصد از جمعیت اروپا به اینترنت دسترسی داشته و به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. هر دو قاره اروپا و آمریکا، بیشترین ضریب نفوذ اینترنت را دارند. کشورهای حوزه خاورمیانه، از سال ۲۰۱۰، ۵,۲۴۳ درصد افزایش در استفاده از اینترنت را شاهد بوده‌اند.

بازاریابی محتوایی

تبلیغات و بازاریابی به طور مستقیم به جنبش دیجیتال پاسخ مثبت می دهند. بازاریابی سنتی توسط بازاریابی دیجیتال تحت تأثیر قرار گرفته از طرفی استراتژی های مرتبط، و هزینه های صنعت نشان می دهد که چقدر تاثیر گذار است. رویترز گزارش داد که مشارکت در بازاریابی دیجیتال در ایالات متحده و بریتانیا در سال 2017 به میزان 44 درصد افزایش یافت و به 52 میلیارد دلار رسید. و با سرعت بسیار بالا در حال رشد کردن است. همانطور که این زمینه کسب و کار به طور فزاینده ای دیجیتالی و داده محور می شود، بازاریابی دیجیتال با سرعت و قدرت بالایی ادامه خواهد یافت و استراتژیست های بازاریابی دیجیتال مسئول راه اندازی و هموار کردن این راه هستند.

بیشتر بخوانید : دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

استراتژیست های بازاریابی دیجیتال، برای اجرای کمپین های بازاریابی برنامه و مشاوره می دهند. آنها ترکیبی از افراد نوآور، خلاق و تکنولوژیکی هستند که توانایی شناسایی روند را قبل از اوج دارند و از این بینش ها برای اطلاع رسانی به استراتژی های بازاریابی دیجیتال برند ها و کسب و کار های کوچک و بزرگ استفاده می کنند.
یک استراتژیست دیجیتال به تمام کانال ها و ابزار های دیجیتال مارکتینگ اشراف دارد ، از سئو (SEO) تا تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوا، بازاریابی در شبکه های اجتماعی، طراحی کمپین های تبلیغاتی، تدوین برنامه بازاریابی دیجیتال و به یک طرح عملی که برای راه اندازی بازاریابی یک محصول یا خدمات استفاده می شود.

از طرفی دیگر یک استراتژیست بازاریابی دیجیتال باید استعداد و مهارت آنالیز داده ها، تجزیه و تحلیل نتایج کمپین های خودش و رقبا را برای برنامه ریزی اقدامات و برنامه های عملیاتی بازاریابی داشته باشد.

سئو

وظایف استراتژیست بازاریابی دیجیتال :

  • تدوین استراتژی های بازاریابی دیجیتال
  • تجزیه و تحلیل متریک های ترافیک وبسایت و پیشنهاد راه حل برای افزایش بازدید وب سایت
  • نظارت بر بهینه سازی سای (سئو)، بازاریابی موتور های جستجو، عملکرد بازاریابی و فروش برای پیش بینی روند پیش رو
  • ایجاد روابط قوی با مشتریان و مخاطبان هدف با طراحی کمپین های تبلیغاتی و تعامل در شبکه های اجتماعی
  • ارتباط با تیم های بازاریابی، فروش، طراحی و محتوا برای بهینه سازی تجربه مشتری و اطمینان از همراستا بودن کلیه اقدامات با هویت برند
  • بررسی و شناسایی بهترین تاکتیک های بازاریابی دیجیتال بر اساس شرایط کسب و کار
  • تعیین شاخص کلید عملکرد (KPI) و انالیز آن ها
  • تعیین اهداف بازایابی دیجیتال بر اساس اهداف کلان بازاریابی
  • نظارت و بررسی نتایج بدست اماده و تلاش برای بهبود عملکرد
مشاوره دیجیتال مارکتینگ
مشاوره دیجیتال مارکتینگ کیست

مهارت های مورد نیاز استراتژیست بازاریابی دیجیتال

  • توانایی حل مسئله
  • تدوین برنامه استراتژی بازاریابی دیجیتال
  • توانایی ترجمه اهداف کارفرما به برنامه های عملیاتی
  • تدوین استراتژی سئو و نظارت بر آن
  • تبلیغات کلیکی (PPC) و بازاریابی موتور جستجو
  • بازاریابی در شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوایی
  • آنالیز و تحلیل دیتا
  • بهبود نرخ تبدیل

جمع بندی :

استراتژیست های بازاریابی دیجیتال باید در تمام جنبه های بازاریابی دیجیتال ماهر باشند. آنها باید بدانند که چگونه اطلاعات را از مشتریان، مانند جوهره و وعده برند، مخاطب هدف، اطلاعات رقبا و چالش های فعلی کسب و کار را دریافت کنند و برنامه دیجیتال مارکتنیگ مناسب آن ها را تدوین کنند. استراتژیست ها معمولا برای رسید به اهداف از برنامه عملیاتی شامل اقداماتی همچون سئو ، بازاریابی موتور جستجو، بازاریابی رسانه های اجتماعی، استراتژی محتوا، کمپین های تبلیغاتی، ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند.
بنابراین استراتژیست بازاریابی دیجیتال باید بتواند از طریق داده های وب سایت یا اپلیکشن، سفر خریدار، و دیگر داده ها تلاش کند تا با بهینه سازی کسب و کار مشتری و ایجاد یک استراتژی بازاریابی جدید، کسب و کار به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کند.