زمان تخمین زده شده مطالعه: 10 دقیقه

 

برای بازاریابی در لینکدین ( linkedin ) شما باید درک درستی از فلسفه وجودی، کارکرد و نحوه تعامل با سایر مخاطبین را در این شبکه اجتماعی بدانید. به عنوان مثال محتوایی که در اینستاگرام جذاب است و باعث تعامل مخاطب می شود شاید اصلا در لینکدین جذاب نباشد و مخاطبان استقبالی از این محتوا نکنند. عکس این مطلب هم صادق است. شما باید قبل از بازاریابی در هر شبکه اجتماعی به این اصول مهم دقت کنید. تا انتهای این مطلب با من همراه باشید تا نکات و ترفند هایی را یاد بگیرید که میتواند بازاریابی کسب و کارتان را در لینکدین متحول کند.

لینکدین 720 میلیون کاربر دارد و مکان بسیار مناسبی است که میتوانیددر این پلتفرم بازاریابی محتوایی انجام دهید. حدود چهار سال پیش ، LinkedIn بستر انتشار خود را به روی همه اعضا گشود و به آنها اجازه داد مقالاتشان را مستقیماً منتشر کنند و محتوای خود را در سراسر شبکه LinkedIn و فراتر از آن تبلیغ کنند.

در حالی که LinkedIn در درجه اول یک پلت فرم رسانه اجتماعی B2B است اما هر دو بازار B2B و B2C می توانند از انتشار در آن بهره مند شوند. برند های معروفی همچون ویرجین ، جنرال الکتریک و مایکروسافت و سایر بیزینس های معروف ، محتوایشان را در LinkedIn منتشر می کنند. انتشار مستقیم در LinkedIn باعث افزایش دسترسی آنها شده و به آنها امکان می دهد مستقیماً با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. در ادامه با من همراه باشید تا نکات کلیدی بازاریابی در لینکدین را برا شما توضیح بدهم.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

بازاریابی در لینکدین

۱۷ نکته طلایی بازاریابی در لینکدین که حتما باید بدانید 

به شما توصیه میکنم اگر میخواهید از شبکه اجتماعی لینکدین به عنوان یکی از کانال های بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید و عمل کنید. به عنوان یک استراتژیست بازاریابی دیجیتال که چندین سال در این زمینه فعالیت داشته ام به شما قول میدهم اگر به صورت دقیق و مستمر این موارد را عمل کنید موفقیت بازاریابی شما در لینکدین بسیار بالا خواهد بود.  

  1. یکی از مهم‌ترین اهداف حضور و فعالیت در لینکدین، ارتباطات کاری و خلق فرصت‌های همکاری بیشتر، چه در سطح سازمان و چه در سطح منابع انسانی است.
  2. بر خلاف اینستاگرام یا حتی تلگرام، کمیت در لینکدین به تنهایی ارزش محسوب نمی‌شود. در لینکدین، شبکه ارتباطی قدرتمند و با کیفیت، مهم‌ترین مسئله‌ای است که کسب و کارها باید به آن مواجه شوند.
  3. سعی کنید تا از تمامی امکانات و ابزارهای لینکدین برای بازاریابی استفاده کنید. برای مثال در لینکدین گروه داشته باشید و با افراد در ارتباط باشید. حتی میتوانید با گرفتن لینک از آن برای سئو وبسایت استفاده کنید و همچنین بخشی از فرایند استخدام نیروی انسانی شرکتتان را از طریق لینکدین انجام دهید.
  4. نخبه‌های صنعت خود را شناسایی کنید، با آن‌ها در ارتباط باشید تا از اتفاقات حوزه کاریتان با خبر باشید.
  5. ساختار و نوع محتوا باید متناسب با لحن لینکدین و شرایط پلتفرم آن باشد. در لینکدین انتشار محتواهای زرد، بدون منبع، غیر حرفه‌ای و عمومی طرفداران چندانی ندارد و نمی‌توان خیلی بر روی اثربخشی آن حساب کرد. همانطور که در بالا گفته شد محتوایی که در شبکه اجتماعی دیگر جذاب است الزاما برای شبکه اجتماعی دیگر مناسب نیست. بنابراین سعی نکنید یک محتوای یکسان تولید کنید و در تمامی شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید. باید تلاش کنید تا ایده‌های محتوایی متناسب با محیط لینکدین را کشف، تولید و منتشر کنید. در واقع باید محتوایی تولید کرد که علاوه بر تطابق با ساختار لینکدین، مخاطبان را به هیجان، تعامل و ارتباط وادار کند. دو روش اصلی برای انتشار محتوا در LinkedIn وجود دارد. اولین مورد LinkedIn Publisher است که در آن یک عضو LinkedIn می تواند مقاله ای طولانی (معمولاً پنج تا هفت پاراگراف) بنویسد و آن را در LinkedIn خود به اشتراک بگذارد. مورد دوم به انتشار پست است – ویژگی مشابه توییتر که برای به روزرسانی های کوتاه و مختصر و پیام های کوتاه بسیار مناسب است.
  6. این را فراموش نکنید که برای موفقیت بازاریابی در لینکدین باید هوشمندانه و مبتنی بر تحلیل و فیدبک های مخاطبان تصمیمات اثربخش و اقدامات خلاقانه را پیش برد. 
  7. لازم است تا قبل از ورود به میدان رقابت در لینکدین رقبای حوزه کاری خودتان را تحلیل کنید، نقاط ضعف یا قوت آن‌ها را شناسایی کنید و سعی کنید دلیل موفقیت یا شکست آن‌ها را پیدا کنید. و بعد از آن با در نظر گرفتن شرایط خودتان اقدام تدوین استراتژی بازاریابی در لینکدین برای خودتان کنید. این کار درصد موفقیت شما را به شدت بالا می برد. 
  8. پروفایل خود را حرفه‌ای بسازید. در ادامه این مطلب به صورت کامل توضیح داده ام که اصول ساخت پروفایل حرفه ای چیست. حتما به توصیه های گفته شده عمل کنید تا نرخ تبدیل خود را بهبود دهید.
  9. تقویم محتوایی داشته باشید. نظم و استمرار در تولید یا توزیع محتوا به شدت مهم است و باید به این موارد دقت کنید.
  10. لحن محتوا و ظاهر بصری باید با محیط لینکدین، هویت برند مجموعه شما هم‌راستا و منطبق باشد. رعایت یکپارچگی بسیار مهم و حیاتی است. عمل به این موضوع در تمامی بخش های کسب و کارتان یک الزام است.
  11. هم در لینکدین گروه بسازید و هم در گروه‌های تخصصی فعالیت کنید. این فعالیت در میان‌مدت و بلندمدت باعث ایجاد شبکه ارتباطی و فرصت‌های کاری می‌شود.
  12. سنجه‌های درست برای ارزیابی خود پیدا کنید. در لینکدین میزان آگاهی از برند، میزان توجه مخاطبان به برند و میزان رشد شبکه ارتباطی، می‌تواند به عنوان سنجه‌های خوب مورد استفاده قرار گیرند.
  13. بودجه بازاریابی در لینکدین خود را بهینه کنید و برای بخش‌های مختلفی مانند بخش تبلیغات لینکدین، تولید، انتشار و توزیع محتوای خود بودجه مشخص داشته باشید.
  14. از سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و حتی وبسایت خود برای رشد لینکدین خود استفاده کنید و در کانال‌های مختلف، حساب کاربری خود را تبلیغ کنید.
  15. پروفایل خود را برای موتورهای جست و جو بهینه کنید و از کلیدواژه‌های اصلی در پروفایل خود استفاده کنید.
  16. با اینفلوئنسرها و افراد برند صنعت خود ارتباط داشته باشید و تعامل کنید. حتی اگر لازم بود محصولات و خدمات خود را به رایگان در اختیار این افراد قرار دهید تا برای شما در شبکه های اجتماعی شان تبلیغ کنند.
  17. حتما با پست‌های سایر حساب‌های حوزه کاریتان تعامل داشته باشید، مطالب آنها را دنبال کنید و برایشان نظر ارسال کنید. توجه کنید که بخش اعمال نظر پست های حوزه کاریتان یک فرصت فوق العاده ست تا خود و کسب و کارتان را به مخاطبین آن که میتوانند مخاطبین و شاید مشتریان شما هم باشند، معرفی کنید.

 

چطور صفحه پروفایل حرفه در لینکدین بسازیم

یکی از مهم ترین نکات بازاریابی در لینکدین ساخت صفحه پروفایل حرفه ای است. دلیل این کار این است که اگر کاربری، اطلاعات شرکت شما یا حوزه کسب و کار شما را جستجو کند، اول از همه وارد صفحه پروفایل شما یا شرکتتان می‌شود. پس اولین برداشتی که از شما خواهد داشت با مشاهده این صفحه در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد. و دقیقا مانند پروفایل اینستاگرام که کارشناسان بسیار تاکید می کنند به بهینه کردن آن جهت جذب فالوئر برای لینکدین هم این قاعده وجود دارد و شما ‌می‌توانید صفحه‌ای جذاب و تاثیرگذار را جهت معرفی تخصصتان و کسب و کارتان به مخاطبان هدفتان بسازید. این موارد را حتما در نظر بگیرد، مواردی که در زیر به آن اشاره میکنم میتواند به شما در بهینه کردم پروفایلتان کمک کند. 

آدرس صفحۀ کاربری خود را شخصی‌سازی کنید

با شخصی‌سازی URL ، حساب کاربری لینکدین شما حرفه‌ای‌تر به نظر می‌آید، فرایند اشتراک‌گذاری لینک حساب کاربری شما در لینکدین راحت‌تر می‌شود و از لحاظ سئویی، اگر کسی در موتورهای جست‌وجو اسم و فامیلی شما را جست‌وجو کند، احتمال دارد به صفحۀ لینکدین شما برسد. برای اینکه URL صفحه خود را شخصی سازی کنید، کافی است که طبق عکس زیر وارد بخش پروفایلتان شوید و در گوشه بالا سمت راست گزینه Edit public profile & URL را انتخاب کنید و آدرس صفحه تان را شخصی کنید. میتوانید با کلیک روی این تصویر وارد لینکدین من شوید و آدرس صفحه من را مشاهده کنید البته که یادتان نرود فالو کنید.

لینکدین صادق باقری
https://www.linkedin.com/in/sadegh-bagheri/

 

عکس پروفایل مناسب انتخاب کنید:

برای پروفایل لینکدین خود عکس مناسب انتخاب کنید؛ معمولا توصیه می شود صفحات شخصی از عکس خود فرد استفاده کند و صفحات مربوط به کسب و کار ها از لوگو برای عکس پروفایل خود استفاده کنند. این نکته شامل تمامی شبکه های اجتماعی می شود.

عکس کاور مناسب انتخاب کنید

انتخاب عکس برای کاور اجباری نیست، اما عکس کاور مناسب با روحیه و حوزۀ فعالیت شما می‌تواند تصویری از شما در ذهن مخاطبتان بسازد و مهر تأییدی باشد به توجه بیشتر دیگران به حساب کاربری شما و همچنین اطلاعات بیشتر باعث می شود تا در نگاه اول به اطلاعاتی بیشتری به مخاطب ارائه شود. در نهایت کاور کمک میکند که مخاطب جذب شود و بخواهد تا بیشتر صفحه شما را بررسی کند.

پیشنهاد میکنم مقاله ترفندهای بهینه سازی محتوا برای کمک به افزایش عملکرد سئو را حتما مطالعه کنید

ترجیحاً انگلیسی بنویسید

اگر به دنبال ارتباط با افراد غیر ایرانی هستید و تمایل به گرفتن پروژه خارجی دارید، توصیه می شود تا اطلاعات حساب کاربری‌تان در لینکدین را به زبان انگلیسی بنویسید؛ چون احتمال اینکه در نتایج جست‌وجوهای افراد غیرایرانی باشید و بخواهند به شما پیشنهادهای کاری بدهند خیلی زیاد است. 

عنوان جذاب بنویسید

عنوان جزو اولین چیزهایی است که افراد می‌بینند و میخوانند و بعد از آن تصمیم میگیرند تا ما بقیه صفحه شما را ببینند یا نه. پس سعی کنید تأثیر اولیۀ درستی روی افراد بگذارید. شما فرصت دارید به وسعت ۱۲۰ کاراکتر، دربارۀ خودتان بنویسید. لزوماً نباید جایگاه شغلی را در این بخش بنویسید، مخصوصاً اگر دنبال فرصت شغلی جدیدی هستید.

خلاصه‌ای کامل و جذاب بنویسید

خلاصه، محل نوشتن توضیحات کامل‌تر دربارۀ خودتان است. در خلاصه باید به افراد نشان دهید که چه کسی هستید و در چه زمینه‌ای تخصص دارید. ظرفیت ۲هزارکاراکتری خلاصه، فرصت مناسبی برای معرفی شماست. طوری شروع کنید که افراد دوست داشته باشند خلاصۀ شما را بخوانند.

از تجربیات کاری‌تان بنویسید

حساب کاربری لینکدین شما، درواقع همان رزومۀ شماست. حتی شما میتوانید در شرایط فورس اگر که رزومه آماده ندارید از پروفایل لینکدین تان خروجی PDF بگیرید و آن را به عنوان رزومه ارسال کنید. یادتان نرود که اینکار زیاد توصیه نمی شود و در شرایط فورس میتوانید از شیوه استفاده کنید در صورتی که بسیار کامل و جذاب صفحه پروفایلتان را کامل کرده باشید.

شبکه اجتماعی لینکدین

مهارت‌ها و تأییدیه‌های رایج را انتخاب کنید

مهارت‌ها و تأییدیه‌هایی را که دارید، با توجه ‌به کلید‌واژه‌های معمول انتخاب کنید. ازآنجاکه این بخش قابلیت نشان‌داده‌شدن در نتایج جست‌وجوهای افراد را دارد، بهتر است هر چیزی که می‌خواهید با آن شناخته شوید، در این بخش ذکر کنید.

بخش تحصیلات را حتما بنویسید

تحصیلات هم به اندازۀ هر بخش دیگری در لینکدین مهم است؛ اما معمولاً وقتی شما چند سال سابقۀ کار داشته باشید، لازم نیست دیگر حتماً مدرک مرتبط و متناسب با کار‌تان ارائه دهید؛ چون افراد شما را با سابقۀ کاری‌تان قضاوت می‌کنند. ولی حداقل عنوان و نوع مدرکتان را حتماً مشخص کنید. در شرایط حال حاضر که معمولا رشته دانشگاهی افراد با شغلی که هم اکنون دارند متناسب نیس شاید اگر شما مدرکتان و شغلتان یکی باشد از نظر برخی کارفرما ها اولویت بالاتری برای همکاری داشته باشید.

حساب کاربری‌تان را آپدیت نگهدارید:

این فعالیت می‌تواند شامل به‌روزکردن اطلاعات حساب کابری‌، منتشرکردن پست یا مقاله، بازنشر محتوا باشد. با داشتن فعالیت منظم در لینکدین و برقراری تعامل و ارتباط با افراد مختلف شانس شما برای پیدا کردن و جذب مشتری بسیار بالا می رود. 

جمع بندی 

لینکدین مارکتینگ یا بازاریابی در لینکدین، یکی از کانال های در دسترس جهت اجرای بازاریابی دیجیتال است. که البته با توجه به ويژگی های منحصر به فردش روشی مهم و کاربردی برای کسب و کارها به خصوص کسب و کار ها ‌٬‌‌B2B به شمار می‌رود. با کمک این شبکه اجتماعی می‌توان فرصت‌ها و شبکه‌های ارتباطی خوبی به دست آورد. من در این مقاله تلاش کردم تا با ارائه نکات بازاریابی درست و اصولی در این شبکه اجتماعی شما را در این مسیر راهنمایی کنم. شما با خواندن این مطلب متوجه شده اید که بازاریابی در شبکه اجتماعی لینکدین شامل چه نکات و مواردی هست و همچنین چطور باید از این شبکه برای پیشرفت خودمان و کسب و کارمان استفاده کنیم.

اگر شما در مورد لینکدین مارکتینگ نظر یا سوالی دارید حتما حتما در بخش کامنت ها بنویسید.